Grondwitloof
v.z.w. Brussels Grondwitloof
banner1 banner2 banner3 banner4 banner5 banner6 banner7 banner8 banner9 banner10 banner11 banner11 banner11 banner11



 


Interesse om grondwitloofteler te worden?
Neem contact op


Opening Brussels grondwitloofseizoen
2 oktober 2016
Haacht (Tildonk)


Bereiding

Als je de bittere smaak van witloof wilt vermijden, verwijder je de buitenste bladeren en snijd je het uiteinde van de basis af. Vervolgens verwijder je de kegelvormige kern. Een ander middel is een beetje suiker gebruiken bij de bereiding. Besprenkel het witloof met wat citroensap om de witte kleur te behouden.

Voor gekookt witloof heb je per persoon ongeveer 300 gr nodig. Voor een salade is 125gr voldoende.

Witloof kan je stomen, bakken, stoven of rauw gebruiken. Snij witloof in repen van 2cm of laat de struikjes heel en was de groente. Kook het witloof in een bodem water. Reken voor gesneden witloof op een kooktijd van 10-15 minuten. Hele stronken hebben, afhankelijk van de dikte 20-25 minuten nodig. Maak de groente op smaak met zout, peper en nootmuskaat. In plaats van gekookt, kan witloof ook in boter of olie gaar worden gesmoord. Voor witloofsalade moet je de struikjes met een scherp mes in dunne reepjes snijden. Vermeng het witloof direct met en dressing of sprenkel er citroensap over om bruinverkleuring tegen te gaan.